"Fånga dagen och stunden" Västersjön en vacker höst dag

måndag 11 april 2011

Den grönskande tiden... Eller starten på sommaren...

Nu skulle man vila bromsa in tiden lite… det känns som det börjar rulla lite fort. Nästan som bikers (mc killar)… efter ett långt vinteride av längtan så får man så brått nu, att en del måste köra så fort… Varför ha så brått när man får köra hela sommaren… ;-) Jag kör själv båge så jag vet också om de goa svängarna… men försöker njuta i ett lugnare tempo, det ska ju köras hela sommar halvåret…


För varje dag man kommer ut och tittar på marken så dyker det upp fler och fler växter och det går fort, nästan flera centimearter om dagen ;-) Nä bromsa ner lite så vi hinner njuta av vardagen, ta det till oss som visar sig dag för dag. Vintergäcken har redan börjat dra sig tillbaka liksom alla de vackra snödropparna som trotsat vinterns sista bistra dagar. Kan nästan undra varför de ska blomma så tidigt, bina har ju inte kommigt ur filten och mössan ;-). En favorit som är på gång nu är Svalörten… som bara finns där… i trädgården och i skogen, så anspråkslös och vacker. Scillorna som finns där i massor, blått och vackert.


Videkissarna är ju på gång och tussilagorna. Någon viska i dag att där var vitsippor… Kan det var möjligt.


Något som inte sviker mig är kirskålen den är nog redan 5 cm hög idag… 7 i morgon… man får nog seden som ett naturligt inslag eller som möjlighet till mat. För skulle man se den som ogräs, ja då hade jag bekymmer ;-)


Nu är det alla bina som jobbar i trädgården, fåglarna som käkat på min uteservering får hålla reda på alla insekter och sjunga sina strofer. Den mer nattliga showen får fladdermössen stå för, som fyller himlen med sina akrobatiska nummer.


Hoppas bara det akrobatiska kommer när det gäller min paddling, jag väntar fortfarande på formtoppen…men undertiden så får jag njuta av skådespelet i naturen och trädgården…






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar