"Fånga dagen och stunden" Västersjön en vacker höst dag

lördag 22 januari 2011

Kungsfiskaren...

Plötsligt dyker den upp. Den bara är där, utan någon större planering.
Jag tänker på vintern, ja den som snöar och fryser vattnet till is.
Hm… den borde varsko några veckor i förväg
När jag brukar paddla i ån så har jag en liten vägvisare med mig, en kungsfiskare. Så otroligt vacker, så man undrar nästan vad han gör, i våran fauna här. Sittandes på en gren vid vattnet, spanandes på paddlaren som följer åns slingrande väg. Han flyger en bit i förväg och kollar in… sticker en bit till, och håller alltid sitt avstånd till en. Sicken liten rackare. Mer än hälften av paddlingarna dök han upp på, ganska så bra närvaro lista ;-)
Ena gången han var med mig, så följde han mig ända fram… vad som gjorde mig förvånad, var att han flög fram till min flotte och upp mellan träden där jag kommer från. Satte sig där och kolla på mig.
Då tänkte jag, vad han har koll på mig. Denna lilla vackra fågel, visste han att jag skulle upp där. Att en liten fågel kan ha koll på läget så, var det bara slumpen… eller hade han kollat mig så många gånger så han visste? Det får bli en obesvarad gåta.
För det var ju vintern som inte ringde och sa till. Förra vintern kom plötsligt, det frös till ganska så snabbt.
Jag är övertygad om att kungsfiskaren inte hann packa och flytta, han var ju delvis och paddla med mig. När våren kom så dök han inte upp, även om jag har tittat mycket efter honom. Inte någon av hans släktingar i heller. Inte en kungsfiskare har jag sett det här året. Nu har vi haft en lika tuff vinter, där fåglarna får svårt att få mat,
speciellt när de behöver hämta mat från vattnet.
Så med detta vill jag ägna en tanke till min lille vän och alla våra turer.

Kanske tar det lite tid innan det kommer nya hit. Men är det någon kungsfiskare som läser detta, och har en tanke på att flytta.
Så ska ni veta att ni är välkomna hit, här är en idyll för er, med lediga bon ;-)
Mvh. Lasse
Lånade bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar